Apa-apa saje lah

Hari Raya dah makin dekat…

Sedar tak sedar… pejam celik tutup mata bukak mata, dah sampai ke penghujung bulan puasa dah.. Almaknanya, Syawal dah stat jenguk2 kite :D.. tak sampai seminggu je lagi kite nak berpuasa… sedey la plak..

Dulu2 tak perasan mana.. bile diri dah makin tua, umur dah makin besar numbernye.. baru comey perasan.. kalo bukan bulan puasa, lagi 5 minit nak pukul 12 tengahari.. perut dah menceriang-ceriut dah.. duk komplen.. lapo! lapo! lapo!.. kan..? Tapi bila kite niat je puasa.. elokkk je perut kite.. takde laa meragam bagai.. cantikk je duk tunggu pas masuk waktu berbuka.. seriess.. comey tak rase lapo.. cuma rasa ngantuk.. masa ni memang rasa nak tampor diri sendiri je… nak2 bile masuk pukul 2.34 hahahahahaha.. macam ada bende melayut kat tingkap mata nih.. huhuhuhu..

Comey nak cerita pasal biskut raya yang sebenarnya.. terimbas zaman kecik2 dulu… yer laa.. zaman kite bebudak.. mana ada nak beli2 kue raya yang dh siap bungkus tu.. seme kene buat sendiri.. oven plak bukan yang moden macam sekarang nih.. comey sempat bakar kue pakai oven yang taruk atas dapur tau.. pandai2 laa ejas die punye temperature sendiri.. kene sentuh2 oven punye badan.. tolok temperature tu ada je.. tapi tak reti nak bace pon.. anggaran terlebih panas, maka hangus lah biskut raya tu.. try and error.. tapi para ibu2 mesti dah pandai budget.. takde ler hangus2 tu..

Ada family yang jenis besar tu, diorang akan pakat2 beli barang2 utk buat kuih raya.. pastu satu rumah akan jadi masterkitchen.. uli, gentel, tekap, cuit, tabur cokelat, letak ceri.. macam2 pesen ah.. pastu area rumah dekat2 tu akan bau semerbak wangi kue raya yang dah siap dibakar.. 😀 nostalgia betul..

Jiran2 lak bukan takat hidu bau je tau.. pas berbuka karang.. dak pun sebelum berbuka, mak2 kite akan hantar biskut/kue raya yang dah siap bakar tu kat jiran barang sepinggan dua.. sikit je pun.. bukan boleh kenyang pun.. sekadar merasa..

Zaman sekarang ada lagi ke eahhhh..?

Yang kompemnye, zaman comey skang.. pose belum stat lagi dah stat kuor katalog biskut raya.. siap untuk diorder. Macam2 pesen, bentuk, jenis, kaler ngan harga.. semua jenis pakai duit.. takde duit pun boleh beli… beli yang longgok2 tu.. macam2 bentuk ngan kaler tapi rase die samaaa je… seriess hahahaha

Mak2 kite pun dah uzur.. dah tak larat nak uli, terap, tempek, bakar bagai tu.. nak harapkan anak2 a.k.a generasi baru sekarang.. alasan yang digunapakai secara worldwide adalah.. tak larat dahhhh..balik kejer dah penat2.. mesti nak rehat pulak.. kan kan kannnnnnnnnn ;p

Walo apa2 pun.. semua tu ikut keselasaan dan kemampuan individu.. kot engkau takde duit, pastu tempah bagai nak rak.. membayaunye dengan hapa..? ayak liur..? adaaa je yang tak sempat nak raya kalo peel lagu tu..

xoxo

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s